|

Λιμάνι Πάτρας


Η Πάτρα είναι η τρίτη σε μέγεθος πόλη της Ελλάδας, πρωτεύουσα του Νομού Αχαΐας, βρίσκεται 215 χλμ. δυτικά της Αθήνας στα βορειοδυτικά παράλια της Πελοποννήσου. Η πόλη είναι χτισμένη στους πρόποδες του Παναχαϊκού όρους και βρέχεται από τον Πατραϊκό κόλπο.

Στο παρελθόν, το λιμάνι της Πάτρας έπαιξε σημαντικό ρόλο στην οικονομία της Ελλάδας από τα πρώτα χρόνια της ανεξαρτησίας της ως σημαντικό κέντρο εισαγωγών και εξαγωγών. Με το πέρασμα των χρόνων και την ανάπτυξη του Πειραιά η κίνηση μειώθηκε. Το 1983, με την ολοκλήρωση της διώρυγας της Κορίνθου ενώθηκε το Αιγαίο με το Ιόνιο Πέλαγος. Συνεπώς η θαλάσσια μετάβαση από την Πάτρα στον Πειραιά μειώθηκε δεδομένου ότι δεν ήταν πλέον απαραίτητος ο περίπλους της Πελοποννήσου.

Τα πρώτα δείγματα ναυτιλιακών και παράκτιων δραστηριοτήτων, κατά τα προϊστορικά χρόνια, έχουν εντοπιστεί στην περιοχή της Αγιάς, η οποία λειτουργούσε ως επίνειο τη πολίχνης Αιγιαλός.

Μετά την ίδρυση της Πάτρας, τον 11ο π.Χ. αιώνα, σε θέση πλέον πιο κοντά στη θάλασσα -σε σχέση με την προϊστορική τοποθεσία της πολίχνης Αιγιαλός- το Λιμάνι της πόλης οργανώθηκε στην ανατολική παραθαλάσσια περιοχή της. Η πιο κοινή εξήγηση που δίδεται για το όνομα της πόλης είναι η μυθολογική, ότι προέρχεται δηλαδή από τον Πατρέα, τον μυθικό οικιστή της πόλης.

Παρόλο που οι πολίτες της Πάτρας είχαν στρέψει τις δραστηριότητές τους προς τη θάλασσα, το σχέδιο πόλης εμπνεύστηκε από το μηχανικό Σταμάτη Βούλγαρη, ο οποίος δεν φάνηκε να διευκολύνει αυτές τις δραστηριότητες με τη δημιουργία ενός τεχνητού λιμανιού. Ακόμα και χωρίς λιμάνι η Πάτρα αποτελούσε πόλο άφιξης εμπορικών πλοίων από όλο τον κόσμο. Τα πλοία αυτά εξήγαγαν κυρίως σταφίδες, μετάξι, δέρμα και δημητριακά, εισήγαγαν μεταξύ άλλων καφέ και ζάχαρη. Αυτές οι εμπορικές δραστηριότητες παγίωσαν το λιμάνι Πάτρας ως το σημαντικότερο εμπορικό κέντρο της Ανατολικής Μεσογείου και δημιούργησαν τις πρώτες ακτοπλοϊκές γραμμές με την Κέρκυρα, τη Ζάκυνθο, την Αγκώνα, τον Πειραιά, το Γιβραλτάρ, την Τεργέστη κλπ.

Μεγάλη ήταν η συμβολή του λιμανιού στην υπερπόντια μετανάστευση και ειδικά στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα. Κύριο μέσο μεταφοράς των μεταναστών μέχρι και τη δεκαετία του 1960, πριν την ανάπτυξη της αεροπορίας, αποτελούσαν τα υπερωκεάνια που συχνά προσέγγιζαν και στην Πάτρα. Το εμπόριο με τη Δυτική Ευρώπη κυρίως τη Βρετανία, τη Γαλλία και την Ιταλία συνέβαλε ουσιαστικά στην διαμόρφωση της ταυτότητας της πόλης ως σπουδαίου λιμανιού και κοσμοπολίτικου αστικού κέντρου στην Ελλάδα των αρχών του 20ου αιώνα.

Posted by Unknown on 6:07 μ.μ.. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Feel free to leave a response

Recently Added

Δημοφιλή